torsdag 28 oktober 2010

Nu har jag äntligen testat att bandkanta en filt. Ohhh, så snyggt det blev! Jag lyckades till och med skära ut 3 meter remsa från en rundstickad trikå.

Nu ska jag försöka förklara hur jag skar ut remsan. Det gällde ju att få till lutningen på första sidan, så att man sen kunde mäta från kanten. Jag började med att se till att tyget låg riktigt rakt och var jämnt skuret. Tyget ligger dubbelvikt, men man skär inte dubbelt, eftersom det ska bli en sprial. För att passa i bandkantaren ska remsan vara ca 43 mm bred, så när man skurit första halvan på tyget, skulle lutningen träffa andra sidan 21,5 mm ner, för att sen på andra sidan nå till 43 mm. Sen var det bara att mäta från botten 43 mm och skära på.

Jag var också väldigt noga med att nåla den här filten, och det lönade sig verkligen. Är supernöjd, och hoppas att mottagaren också blir det.

3 kommentarer:

od Andulky sa...

Grymt snygg!!
Åh, vad jag önskar att jag hade en cover med bandkantare, det blir så snyggt!!!

OYB sa...

Snygg filt! Och vilken härlig blogg du har! Kul att hitta hit!

Doris_Assar sa...

s-n-y-g-g!!! Åh vad jag vill ha en CP när jag esr detta!!